Segmen Masakan: Peria Goreng Tepung

Assalamualaikum...


Mulai hari ini aku nak tambah segmen masakan lah dalam belog aku yang tak besh ni. Nampak lah meriah sikit macam belog anak dara yang pandai masak kononnya. Padahal tak pandai pun. Rasa pun tak sedap. Kot-kot ada orang yang berkenan nak jadikan aku menantu hantu ke. hihi. Ah mengarut sudah aku ni. Abaikan.



Aku rasa macam berminat nak share makanan yang dimasak oleh roomate aku. Ha lupa nak cakap, aku dah ada kawan sebilik. Nanti aku cerita kat entry lain. Dia lah yang cadangkan aku masak peria goreng tepung ni. Sejujurnya seumur hidup inilah kali pertama aku makan benda alah ni. Tu yang aku teruja nak cerita kat sini! :D

.peria goreng tepung.


Rasanya SEDAP! Sedappppp. Aku tak tau lah nak gambarkan sedap tu camne. Tapi sedap, rangup, then ada rasa2 pahit sikit. Tapi pahit tu sedap. Mungkin ia akan sedap pada orang yang suka makan peria. Kesimpulannya peria sedap. hehe. Sedap makan dengan nasik. Macam cendawan goreng tepung tu jugak kot.



Meh aku bagi resepi simple dia:


Sebiji peria dipotong ikut suka, tapi jangan tebal sangat.

Sebiji telur

Tepung Gandum

Serbuk Cili

Garam


Cara dia: Lumur peria dalam telur kemudian lumur dalam tepung. Tepung tu masukkan serbuk cili sesedap rasa. Garam masukkan sesedap rasa juga dalam telur. Dan goreng.


Siap dan hidang! Cubalah. Kalau ada sesiapa yang cuba tu meh la kongsi perasaan bagaimanakah rasanya. Siap nak kongsi perasaan lagi.


Sekian dari Chef Anita... hihihi :)


Comments

xpernah try lg..slalu wat cendawan grg aje..huhu..
taniah .....ya chef....

kak ita tak tahu ada resepi mcm ne..macam sedap sanggat aje..kak ita tak pernah masak peria sebenarnya coz dia sanggat pahit...tapi nita ckp dah terliuh lah pulak kak ita..pakai peria yg besar ke/..atau yg kecil2 tu....org kata peria yg kecil tu lagi pahit...
Wattie said…
salam ziarah dan ukhwah,
tengah intai apala anak dara ni masak hari ni
eima said…
slalu tgk kat kedai mamak tp tak penah mkn..sbb peria pun tak penah mkn ...hehehe
suri said…
tak mkn peria sb tahu masin,tapi kata org nak mencuba tak slh kan..slu guring pisnag jer jemu gak heeee
Cik Anita said…
@anitadiana

hihihihih. Kak Ita nih. ada plak panggil chef. Sedap lah, dia tak la rasa pahit snagat. cUBALAH! Mesti akak suka. Pahit tu kan ubat

:)
Cik Anita said…
@Wattie

salam kenal kak Watie..

ala. bukan saya yang masak pun. hihi. intai lah..
Cik Anita said…
@eima

yang kat kedai mamak tu mcam tak sedap. cuba yang cara kita. sedappp..

:)
Cik Anita said…
@suri


ini makan dengan nasik lah kak suri. Kalau makan macam goreng pisang tu mcam tak sesuai kot..hehe
puanstoberi said…
kat cafe akak ada jual, tp tak penah try sbb akak tak makan peria. tp tatau la kut da terai bleh makan lak kan. hihi :D
cik dila said…
haha,tak suke peria!!! grrr..

Popular posts from this blog

Teka-teki dan Jawapan

Pantun dua kerat 30

Selesai SUMASA