First time buat ayam penyet!

Assalamualaikum. 

Aku sebenarnya dah bertahun mengidam nak cuba masak ayam penyet. Akhirnya impian terlaksana. Nak kata sedap aku tak taulah. Tapi dari 5 bintang aku bagi 4 bintang setengah. 

So, sedap la kan? Hihi

Jenuh aku pagi petang google resepi & bukak you tube cari resepi sedap untuk ayam penyet. 

Maka setelah penat lelah aku pilih resepi yang Sheila Rusly pernah share dekat FB dia. Sebab nampak lebih menarik & menggiurkan. 

Bahan-bahan A perapan ayam (kisar)
- Bawang besar
- Bawang Merah
- Bawang putih 
- Kunyit hidup
- Halia 

Bahan B (diketuk) 
- Serai
- Lengkuas 

Bahan C ( goreng tanpa minyak & tumbuk separuh lumat)
- Jintan manis
- Jintan putih 
- Ketumbar
- Buah pelaga

Dah siap semua bahan A, B & C. Masukkan dalam air yang mendidih. Air tu agak-agak la ikut banyak ayam yang kita masak. Lepas tu siap-siap letak garam, gula, pak aji, lada putih & santan. Nanti akan jadi macam ni. 



Masak lebih kurang dalam 30 minit sampai pecah minyak. Garam dan serbuk perasa tu biar rasa dia mengancam sket. Jangan tawar. 

Lepas dah agak-agak  ayam tu masak, keluarkan dan tos. 


Ayam tu keluarkan dan tos. Tapi air rebusan ayam jangan buang. Sebab akan pakai untuk langkah yang seterusnya. 


Serbuk serdak yang ditos tadi akan jadi macam kat atas ni. Masa ni kalau kita rasa kuah dia tu dah jadi masak lemak ayam. 

Serdak tu nanti akan dijadikan bahan untuk peram tempe & tauhu. 



Sementara tunggu ayam sejuk, perapkan ayam tu balik dengan rempah yang dah ditos tadi. Then akan jadi camni... 


Peram tu tambah air rebusan tu sikit. Ikut cita rasa kita sebenarnya. Air tu nanti biarkan mendap kejap. Sementara tunggu ayam sejuk nak goreng. 


Lepas tu bancuh tepung beras dan masukkam telur sebijik. Jangan bancuh pakai air biasa, bancuh dengan air rebusan ayam tadi. Bancuhan tepung tu agak-agak la jgn pekat sangat. 


So nanti akan jadi macam atas ni. Aku letak pak aji & garam sikit sebagai penambah rasa. 

Lepas tu celup & goreng macam biasa. Tak ada pulak aku ambik gambar masa goreng ayam tu. Pakai api jangan besar sangat. Nanti takut hangus. Tapi nak diikutkan takyah lama sangat pun xpe. Sebab ayam dah rebus pun tadi. 


Tadaaa. Hasil dia akan jadi camniiii.

Aku letak ulam-ulaman seperti yang berikut. Sebab tak naklah letak kobis. Dah bosan. 


Ulam pegaga. Tomato. Kacang botol. Timun. Pucuk gajus. 

Tapi aku terlupa nak ambil gambar sambal ayam penyet nih. Kawan serumah aku yang buat. Sambal belacan yang biasa tu. Tapi serius sedap. 

Tomato. 
Bawang merah. 
Bawang putih. 
Belacan. 
Cili padi.
Cili besar. 

Semua tu goreng dan tumbuk. Lepas tu masukkan limau kasturi & tambah gula untuk yang suka rasa manis. 

Aku suka pakai nasik putih je. Sebab puas. Kalau buat ala-ala macam nasik ayam rasa tak puas makan. Hehe. Sekali lagi ikut cita rasa masing-masing.

Sambil buat sambal petai pulak lepas tu.  Hehe


Yang atas ni belum ada bilis. Lupa! Hehe


Ni baru ada bilis. 

Entahla. Sepanjang petang aku duk dalam dapur menggodek entah pape. Bila ke ruang dapur tu rasa macam tak rasa penat. Minat tu mengatasi rasa penat. Ecewah. 

So menjamu kawan-kawan serumah dengan menu ayam penyet hari ini. ALHAMDULILLAH. 


Maaflah presentatiom kurang menariks. Tapi sedap. Eh? Hehe. 

Eh lupaaaa. Sup ayam tu buat kosong jeee. Lupa nak beli daun sup. 

Sekian. 

Minggu depan nak belajar lagi menu baru. Hujung minggu jela sempat nak masak macam-macam. 

...

P/s : sebenarnya aku ada ubah-ubah sikit cara masak & resepi. Ikut kesesuaian kita nak buat macam mana. 

Comments

eima said…
wahhhh hebat tu ..... tp klu dpt sambal cam kat wong solo tu lagi besh pedas gile tu ....fuhhhhh
sweet tooth said…
i pon kalau ramai yg makan, memang semangat nak masak :-)

Popular posts from this blog

Teka-teki dan Jawapan

Pantun dua kerat 30

Selesai SUMASA