Pisang Penyet

Assalamualaikum. 

Petang tadi sempat penyet-penyet pisang. First time aku dengar & buat. 

Resepi baru belaja dari housemate orang sabah. 

Asyik pisang cheese je. Bosan katanya. 

So petang tadi kami pun buat pisang penyet goreng. 

Sedap!!!! 

Meh nak kongsi step. Pisang yang di pakai adalah pisang abu. Jangan ambik yang mentah sangat & jangan masak sangat. So pilih pisang yang baru nak masak sket. 

Lepas tu kupas & goreng half cook. 

 
Half cook. 

Lepas tu angkat & tos pisang tu. Penyetkan dia. Ketuk la pakai pape yang boleh buat pisang ni penyet. Pastikan tak tebal & nipis sangat.


Lenyek ala-ala camni. Tapi kawan aku kata salah lenyek. Kenapa jadi panjang? Patutnya melebar. Haha

Dah lenyek tu goreng balik! 



Sampai dah naik warna kuning & garing boleh angkat dan hidang. 


Ini hasilnya. Hehe. Serius aku suka, sedap rasa rangup-rangup sedap gitu. Then manis sbb pisang abu kalau dah nak masak kan memang rasa manis. 

Syarat dia kena makan dengan sambal belacan. 



Sambal belacan ni macam biasa yang kita buat, cili, letak tomato, bawang merah, bawang putih, belacan & limau kasturi. 

Kawan aku kata macam tak jadi sangat ni sebab pisang agak masak. 

Tak jadi pun aku rasa sedap. Kalau jadi apatah lagi ? Mesti lagi hebat sedap dia. Hehe

Selamat mencuba!


Comments

perghh mcm sdp je.. xpnh lg mkn dgn sambal..huhu
sweet tooth said…
first time tgk makan pisang ngan sambal belacan :-)
Azizi said…
Orang johor biasa mkan dengan sambal kicap.. perghh..;-P

Popular posts from this blog

Teka-teki dan Jawapan

Pantun dua kerat 30

Selesai SUMASA