Kenapa perlu offline chat di muka buku?


Daku nak berkongsi cerita yang tak besh sikit kat sini:

Alkisahnya...

Daku memang jarang nak online chat kat facebook tu. Sebab daku tahu, kang ada makhluk yang entah sapa-sapa tak kenal nak tegur dan nak kenalan. Siap boleh nak jadikan daku kakak angkat lah bagai. Padahal aku tak kenal pun siapa. Ini lah bahana kalau daku main approve je orang nak add aku. Maka kejap lagi daku nak buang orang-orang yang rasa langsung daku tak kenal. Ceh. Bajet gelamor kan daku? :P tak kott. Ini untuk keselamatan dan misi keamanan.

Satu sebabnya lagi, daku geram dengan sorang sahabat yang tinggal sekampung dengan daku nih. Tiap kali daku online dia akan tegur daku. Daku layan je sebab kawan lama lah kan, jiran sekampung pulak lagi. Laginya kami rakan sebaya, sekolah dari tadika sesama, sekolah rendah, dan sampai ke sekolah menengah. Tapinya tiap kali mesti mamat ni nak tanya, eh ko belajar kan? Kos apa eh? Ambik degree kan? Ala, ko degree kan tak setanding aku. Memula tu aku rasa, alamak. Tak ada makna apa kot kalau aku sambung degree, semua tu rencana dan rezeki Allah nak bagi. Dia pun kalau ada rezeki boleh je nak sambung kan.

Pastu seminggu kemudian chat lagi, dia tanya lagi. Tak tanya pasal kos, dia mesti tanya. Eh, ko amik degree ke? Then aku jawab. Ye. Dah rezeki aku. Oke die pun mula lah luahkan perasaan die yang study susah walaupun diploma semua bagai. Aku pun oke je layankan lagi, suruh dia sabar bagai. Bukan senang nak senang.

Tiga empat hari kemudian dia tanya lagi. Ko belajar lagi ke? Erkkk? WTH. Bukan ke ko dah berbanyak kali tanya aku ni sambung sampai tahap mana. Tapi tetiba nak tanya belajar lagi ke tak? Aku masih layan lagi dengan jawapan yang sama.

Kemudian sebulan lepas tu pulak dia boleh lagi tanya, kos yang ko ambik ni degree kan? aku lupa la kos apa ko ambik. Aku pun terus jawab. Ko ni siapa? Aku kenal ko ke? Hmmmuahaha. Yelah, kot-kot selama ni aku sembang dengan salah orang ke. Tak pun dia memang hilang ingatan.

Maaf ye sahabat sekampung. Aku pun tak paham kenapa ko asyik tanya camtu je. Kot-kot ko tak kenal pun aku ni siapa. Zzz. Tapi tak tergamaklah aku nak block mamat ni pulak. Cuma sebab dia aku malas nak online chatt tu. Hehe :P

Ini bukan dikategori sombong kan?


Daku rasa, daku ni dah banyak songeh. tapi ada orang lain lagi yang terlebih songeh rupanya.


Comments

Unknown said…
sy pun slalu offline chat kt fb utk lbh privasi :)

btw, trima kasih singgah blog sy dr segment gegar abg ben ;)
ghost said…
hahaha!!!

citer nih buat bisk rasa tergelak besar malam nih.

rasanya dia dah terlalu banyak add dan chat sehinggakan tak leh nak bezakan malah tak mengingati apa yang pernah dia tanyakan...dont wori,dia mengalami masalah kecelaruan tuh...haha
THE GREEN said…
salam anita...

bosan sbnrnya bila kene tanya benda sama ulang2 kali..sengal betul!!

kalo saya la, malas dah nak layan pastu...
Unknown said…
saya pun selalu offline chat kat muka buku. tak larat nak layan time tgh surfing blog
Teratak pena said…
kadang kala chat kat FB ni mengganggu juge... tengah best BW berbunyi lak chat message tu... last-last 'X' (keluar dari FB le...)tak laratlah nak jawab. kena lak ada 2/3 orang chat... bahaya takut tersalah hantar message
ekin said…
sape la mamat yang sengal tu..kalau tanya hari ni makan ape...sampai berbulan2 pun tak kisah la sebab mgkin jawapan akan berlainan gak..tapi kalau bertahun2 tanya pasal degree tu..compon2 la jwpannya tetap sama..aduhai..ada gak lelaki cam ni.. kalau ngan aku dah lama kena Teeet..haha

Popular posts from this blog

Teka-teki dan Jawapan

Pantun dua kerat 30

Selesai SUMASA