Perihal Exam yang Kalut


*** ini entry auto publish.

3 Mei 2011.

Selasa lepas aku exam dalam keadaan yang sangat kalut. Sepanjang tiga tahun aku kat sini, belum pernah aku tertinggal kad matrik waktu exam. Dan entah kenapa hari tu aku tertinggal! Aku sampai fakulti dalam pukul 8pagi baru perasan kad matrik tak ada. Padahal 8.30pagi exam mula.

Aku pusing balik kolej naik bas, baru dua tiga langkah aku turun bas, hujan turun dengan lebatnya. Aku terus lari lari lari dan lari dengan pakai baju kurung yang sudah terangkat-angkat kain barangkali. Semput dan mengah nafas aku, tapi aku gagahkan naik tangga masuk bilik.

Deringan telefon berbunyi, kawanku EKIN pula tertinggal slip exam maka suruh aku ambikkan. Mana lah aku ada kunci nak ambik. Dengan idea yang ada, aku kopak bilik dia dengan pisau. Berjaya!

Aku turun tangga dengar hujan dah reda. Lega. Jadi aku tak ambik payung. Aku jalan laju-laju, tetapi tetiba hujan lebatttt amat. Aku lari lari lari lari sambil selipar tercabut. Cabut lagi. Dan tercabutttt. Argh. (dalam hati aku hampir menangis dugaan apa ni Ya Allah) aku lari dengan baju kurung aku yang dah mula basah.

Naik bas. (senyap) tak ada orang langsung. Hanya aku berdua dengan pakcik bas. Semua orang dah masuk dalam dewan mungkin. Resah.

Aku turun bas depan fakulti tapi masih hujan lagi. Aku sambung lariiiiii lagi. Akhirnya aku sampai dewan exam dengan keadaan yang basah kuyup. T__T

Nasib baik Ekin menunggu aku di luar exam untuk sama-sama lewat masuk dewan.

Dalam sejarah aku seumur hidup belum pernah jawab exam dalam keadaan basah kuyup. Apatah lagi aku lewat 10 minit. Hurm. 10 minit seterusnya tangan aku masih menggigil dan tak mampu nak menulis dengan baik.

Sejuk hampir beku sebab baju basah ditambah dengan aircond lagi. Tetapi nasib baik otak tak beku. Semoga aku berjaya dapat A tegak.

*apabila terlalu yakin dan terlalu bersedia nak jawab exam. dan rasa macam sia-sia je sebab dalam tu dia tak cek pun kad matrik. grrr

Comments

nanad said…
usho,dahsyatnya. anda hebat ;D
dasyat lah ita boleh buat filem ne...he..he...
Anonymous said…
nasib baik ko balik
dpt gak member ambik exam
Teratak pena said…
semoga berjaya.... nest time berjaga-jaga ye dik...
puanstoberi said…
Insyaallah..di sebalik kesusahan pasti ada kesenangan di kemudian hari.
Tkpe, ini lah kenangan yg takkan dpt kalo da masuk alam pekerjaan nati :)

Popular posts from this blog

Teka-teki dan Jawapan

Pantun dua kerat 30

Selesai SUMASA