Ikan kembung asam pedas istimewa

Assalamualaikum...



Petang semalam aku pergi pasar petang konon-konon nak beli barang dapur mana-mana yang kurang. Then macam teringin makan ikan. Sebab hampir beberapa bulan aku duduk rumah sewa ni belum pernah beli ikan segar sebab tak ada peti ais nak simpan.



Jadinya aku belilah ikan kembung yang kecik tu dua ekor sebab nak masak petang. Gelak-gelak aku nak bayar, sebab beli ikan yang harga dia rm1. Macik tu pun macam terkejut bila aku nak beli dua ekor je. Sebab waktu aku pilih-pilih tu, sibuk dia cakap harga sekilo ulang-ulang kali. Hehe.



Seumur hidup aku inilah kali pertama aku beli ikan sesikit itu. Balik je aku masak asam pedas campur dengan carrot. Aku bantai je masukkan carrot sebab tak nak bazir sayur yang dah layu. Jadi aku namakan dengan ikan kembung istimewa sebab murah, jugak sebab aku letak carrot yang tak pernah di buat orang. :D



Aku rasa macam lepas ni nak ambik gambar lah setiap hari picca makanan yang aku masak! Walaupun lauknya mungkin telur dadar saje... Nak jadi macam Kak Ita yang rajin update pasal makan-makan. Nom nom nom.




.Gambar hiasan dari jejaka google.

p/s masak sangat jimatttt! berbanding dengan beli.

Comments

wah2..rajin nya nita memasak..nita mnyewa kat mane??

umh swa yui pon xde petia ias..tu mls beli mknn basah..
puanstoberi said…
wah.. gud gud..masak masak mmg bes.

ha..nati beli la peti ais, akak kalo takde peti ais, mmg blur trus la kot. Sbb segala sumbat dlm tu. Even gula pun (sbb taknak kena hurung ngan semut). Haha :D
sedap tu..kak ita pagi tadi pun ikan kembung 2 ekor dengan ikan bawal ada 1ekor..masukan sekali...kebetulan pulak kak ita pun buat asam pedas gak..tapi tak ada sayur..ikan aje..buat goreng sayur tauge aje..kak ita kalu beli ikan pun mcm tu gak beli 4 ke 5 ekor tu pun masak byk hari ..family tak suka mcm ikan sanggat...
Cik bunga mawar said…
sedapnye

*meleleh air liur
HEROICzero said…
nampak macam sedap ni ! =)
Teratak pena said…
asam pedas kalau disimpan semalaman lagi sedap... kalau ada tepung buat jemput-jemput fuh! terangkat
mrs kayrul said…
kita pun jarang beli ikan segar..kalu beli pun sikit jer...ikan kembung plus carrot tue baru first time dengar....hehehehe
cik dila said…
sgt lah jimat masak berbanding beli.. jadi kena ade peti ais dekat rumah,susah wo menyewa takde peti ais..

Popular posts from this blog

Teka-teki dan Jawapan

Pantun dua kerat 30

Selesai SUMASA