Pabila Makan Berbunyi-bunyi?

Assalamualaikum.

Paham tak maksud makan berbunyi yang aku nak cakapkan kat sini?

Bukanlah makan berbunyi yang kruk krak kruk krak kalau korang makan keropok atau benda-benda yang rangup tu. Tak tak tak. Kalau makan yang berbunyi macam tu, memang tak boleh nak buat apa lah. Itu masih normal.

Ni makan berbunyi yang aku maksudkan is, makan yang mengecap ngecap. Contohnya kau makan nasik oe benda yang lembut dalam mulut, tapi mengecap ngecap pulak. Bunyi bising semacam! Entahla, susah aku nak komen benda alah ni. Mudah je nak cakap, makan tapi sambil tak tutup mulut! Sebab tu lah secara tidak langsung akan menjadikan kita makan berbunyi yang sangat tak best. Fuh.

Mungkin lah jugak sebab makan tu sedap sangat? Tu yang berkecap-kecap tak hingat kan? Boleh lah kot kalau nak positif kalau tang itu. T_T


Lagi-lagi benda ni berlaku kalau orang perempuan! Opss. Tak manis kan? Tapi orang laki pun sama jugak. Tak terkecuali hokey.

Hmm. Plus lagi, orang yang makan berbunyi mengecap tu kawan-kawan sekeliling kita. Dulu ada jugak kawan masa study tu, makan berbunyik-bunyik. Bila aku tegur, jawabnya aku memang makan macam ni. Then ada pulak yang tarik muka. Maka aku pun diam saja. Aku tak pasti, adakah cara aku menegur tu agak kasar? Ke aku ni yang tak pandai nak tegur.

Lately ada jugak kawan kat sini makan bunyik jugak, tak reti lah aku nak tegur sekali lagi. Tapi sejujurnya, aku rasa macam sakit telinga je sambil makan. Sambil makan tapi dalam hati aku macam menahan perasaan sikit. MasyaAllah, kenapalah aku nak jadikan benda ni macam isu besar? Tapi aku ni tak pandai nak tegur. Tulah masalahnya aku ni.

Nak diikutkan zaman dulu waktu aku kekecik, aku memang makan berbunyi! Berkecap-kecap bagai, tapi family aku tegur. Memang sentap! Banyak kali tegur sampai aku ingat! Maka belajar dari kesilapan. So far kalau adik-adik aku makan macam tu pun aku tegur betul-betul.

Entahla, kotla kalian yang membaca ni antara yang makan berbunyi kecap-kecaappp tu. Harap lakukan perubahan cara makan tu. Tak manis sungguh. Serius! Sangat tak manis. Tak boleh lah cakap, lantak aku lah nak makan macam mana pun. Bukan ko yang isi perut aku? Please sayang. Mengubah adab makan yang lebih sopan kan bagus? =)

Itu saja kot pesanan aku ni. Maaf sekali lagi ye kalau entry ni ada buat kalian yang terasa ke. Maaf tau!


Ikhlas,
Anita.

Comments

Teratak pena said…
Mak Kak Siti memang pantang dengan orang yang makan berbunyi.
sy makan dgn sopan..hihi..
Chekgu Azrine said…
Ohh .kepantangan akk tu..sbb mak pak kita tegur kot mkn berbunyi is not goodkan..adab mkn kena jaga..ank akk ada sorang yg mkn bunyi..byk kali dah akk tegur..huhh
Lynn Damya said…
Hohohoho bila tgk tajuk entry terus singgah sini, sbb teringat mse kecik2 dulu, ayah saya mmg pantangggggg sgt klw makan mulut berbunyi2 mcm tu, sgt pantang !!! mesti kena marah, ye lah mse kecik makan mane nk sopan santun, tp bila dh salu kena tegur, lama2 jd biasa...dan skang mkn xdelah bunyi2 mcm tu...
nsib baik ayah ajar sejak kecik..haha
tp mmg rse mcm annoying org mkn bunyi2 ni, nk tegur, takut sentap pulak... :p hehe
Unknown said…
saya paling pantang orang makan berbunyi... kawan² serumah dengan saya ade 2 org makan berbunyi².. saya hanya mampu bertahan saja x boleh buat ap² lg... hmmmm
Unknown said…
cnth : cek cok cek cok cek cok :D
aaaa. same goes to my roommate. tuan nye comel + ayu gituuu tapi mkn bunyik2. hoihhh. sakit tlinga oiii. tak padan ngan tuan tau tak. -,-'
Anonymous said…
Ntah lh...saye sendiri makan berbunyi...cume tak lah keterlaluan...cume masih juga lah ade yang sound...tapi sampai sekarang saye cube makan tutup mulut masih tak boleh...antara sebab2 nye x selesa...kerana saya ada masalah pd hidung membuatkan saya rase sukar untuk bernafas dan mengah waktu mengunyah makanan...jadi untuk saye menikmati makanan tu saye terpakse mengunyah membuka mulut...baru saya dapat merasai makanan yang saye makan...kadang2 kite tak tahu ape masalah seseorang tu makan berbunyi...kite cuma tahu menyalahkan tanpa menanyakan ape masalah dia makan berbunyi...
Unknown said…
sye terase tau ..aku ingt dpt la petua hilangkn bunyi time makan .. to be honest geng2 yg mkn berbunyi ne bila mkn x de bunyi ne mcm x best sebab terbiasa .. mcm jugak klau bersin2 tahan ne mana feeling dowhhh ..
muslihah said…
This comment has been removed by the author.
muslihah said…
makan berdecap eiiii benciiii
Unknown said…
Sakit telinga betol dgr org mkn berbunyi...huhuhu

Popular posts from this blog

Teka-teki dan Jawapan

Pantun dua kerat 30

Selesai SUMASA